Thursday, September 20, 2012

DINAR IRAQ TERKINI: REFORMASI SISTEM BANK

Lama rasanya saya tak muncul di blog ini. Ada yang resah gelisah, lantas sms kepada saya. Ha ha. Sibuk sekali dengan jamuan raya dan kenduri kahwin. Tak ada mood mengadap internet.  Sebenarnya saya menanti berita gembera yang Adam Montana nak nyatakan dalam tempoh 6 minggu. Sehingga kini tak ada apa yang dikatakan berita gembira tu. Sabar sahajalah. Nak marah pun, buang tenaga sahaja. Woooo.

Berdasarkan beberapa berita kewangan dan pelaburan di Iraq, pihak luar masih tidak puas hati dengan sistem perbankan Iraq. Mereka mendesak supaya satu reformasi kepada sistem perbankan perlu dilakukan bagi melicinkan aliran masuk dan keluar  sebarang pelaburan dan aktiviti kewangan. Ini merupakan cabaran utama Iraq pada masa kini.

Isu Bab 7, semacam mahu ditamatkan oleh Kuwait dalam beberapa hari lagi. Sudah acap kali penyataan semacam ini dikeluarkan. Tetapi apabila sampai masanya, masih tertangguh lagi. Arab oh Arab. Nampaknya bukan "janji Melayu" tetapi sudah menjadi "janji Arab" pula kali ini. Ha ha.

Bajet 2013 Iraq kini dalam proses pembentangan di parlimen. Ianya berdasarkan hasil pengeluaran minyak sebanyak 3 juta tong. Jika harga minyak dunia naik, maka pendapatan Iraq pun akan menaik. Rasanya Bajet 2013 Malaysia, lagi hebat agaknya. Maklomlah nak pilihan raya. Tak percaya, tunggulah 28 September ini.  Hidup Rosmah!!! Ha ha.

Jika saya terima berita gembira dari Adam Montana dalam sehari dua ini, insyaallah saya akan maklomkan dalam blog ini.  Saya masih mensasarkan 2013 sebagai tahun harapan dinar Iraq diapungkan sebagai memenuhi Teori Pusingan Ekonomi 10 Tahun. Jiwa mahu kental bib. Kok tak kental, boleh meroyan dibuatnya. Sambil  itu  tanamlah ubi kayu. Sekarang, tak cukup ubi kayu, fasal nak ekspot kerepek ke Timur Tengah. Ha ha. Orang pencen macam sahabat saya di Jitra bernama "Mat Belia"  bolehlah cari tanah sawah yang kering untuk di tanam ubi kayu. Yang di KL, tanam di pasu besarlah. Wooooo.