Tuesday, April 10, 2012

DINAR IRAQ TERKINI: TERINGAT 1990

Rancangan membuang 3 kosong ke atas Dinar Iraq memerlukan Iraq memperkukuhkan matawang itu sendiri terlebih dahulu. Jika tidak, nilai  sejuta Dinar sekarang akan menjadi 100,000 Dinar sahaja. Ianya bukan mengkayakan rakyat Iraq tetapi mengpapakan mereka.  Demikianlah pendapat sebahagian pakar ekonomi. 

Dalam kes Dinar Kuwait  yang jatuh merudum ke USD 0.30 dari USD 3.40 pada 1990, tidak timbul isu pembuangan 3 kosong, selepas nilainya menaik semula pada 2003.  Rakyat Kuwait  papa tiba-tiba pada 1990 dan  tiba-tiba  kaya   pada 2003. Ha ha.  Kononnya dilapurkan adalah beberapa orang rakyat Malaysia menumpang tuah akan kenaikan Dinar Kuwait itu.

Rasa terkilan pula kerana tak  tahu akan "peluang" semacam ini pada 1990  dahulu. Ketika itu politik Malaysia pun agak rancak juga kerana Tengku Razaleigh sedang sibuk melawan Dr Mahathir. Ha ha.  Saya pun amat bersemangat. Ketika  itu  sedang belajar sepenuh masa di INTAN.  Saya sanggup  ponteng kuliah dan pergi kempen pilihan raya umum di Terengganu.   Bila balik, kena surat tunjuk sebab. Wooo. Akhirnya saya  tidak berhajat makan gaji lagi dan terus meletak  jawatan pada awal 1993. Berkelanalah  saya   ke alam bisnes  sehingga sekarang.  Sambil tu bertandinglah di dalam pilihan raya pada 1995 dan 1999. Wooo.

Nampaknya Kuawait dan Iraq sedang bekerja keras menyelesaikan isu pampasan yang berkaitan dengan Perang 1990.   Kedua-duannya mahu selesaikan kes ini  sebelum Jun 2012  atau tidak mahu mengheret sehingga tahun selanjutnya.  Memang ada kenyataan yang mahu dinar dipulihkan sebelum akhir 2013. Tetapi kita tidaklah mahu menunggu sehingga detik malam 31hb Disember 2013. Kalau boleh seebelum detik malam 31hb Disembe r 2012. Ha ha.

Sementara itu berdoalah dan buatlah pelaburan yang lain pula. Simpanlah emas, perak, hartanah atau belajar main saham secara betul dan teratur.  Saya baru nak gunakan ilmu yang saya belajar 30 tahun dahulu untuk main saham.  Ha ha. Dula tak ada wang mahu main saham. Woooo.

Mahu Dinar Iraq, hubungi saya 012-2104244. Yapedu-pedu.