Monday, March 28, 2011

DINAR IRAQ: PENENTU BAJET US?

Terkejut saya apabila Saudara Rafie Yaakob mengatakan bajet Amerika  bagi tahun 2011  belum diluluskan lagi. Dalam keadaan ekonomi Amerika yang parah, maka  potongan  berbilon dollar  dalam bajetnya akan dilakukan. Apabila saya menyiasat berita ini, memang ada kebenarannya. 

Menurut rakan Rafie di US, kemungkinan bajet Amerika diluluskan pada 8hb April 2011, sebaik sahaja dinar Iraq diapungkan. Ini tak pelik kerana salah satu sumber pendapatan Amerika pada masa hadapan ialah cukai dari  pertukaran Dinar Iraq oleh rakyatnya. Ya, semasa Bush menjadi Presiden  dahulu, Amerika meluluskan 2 rang undang-undang yang meluluskan rakyatnya untuk membeli dan menyimpan Dinar Iraq.  Bush sendiri mendesak agar Dinar diapungkan pada harga USD 5.00. Wau, macam tak percaya bib. Tetapi itulah realitinya.

Saya belum lagi dapat perkhabaran rasmi berita pengapungan Dinar Iraq. Ada pun berita dinar Iraq  telah rv di Iraq, US dan UK adalah mengarut belaka. Jika rv, maka satu dunia rv lahhh oi. Salah satu sifat kebenaran ialah "konsisten". Misalnya kes l....t Anwar; lapuran polis, lapuran doktor, pengakuan Saiful mestilah kosnsisten  faktanya. Jika fakta antara satu sama lain bertentangan, maka kes penuh keraguan dan pembohongan belaka. Begitu juga dengan  dinar, lapuran web bank negara Iraq mesti seiring sama dengan lapuran web-web dinar yang lain. Jika web bank negara Iraq masih melelong dinar pada harga 1170 dinar = USD 1.00, mana mungkin dinar telah di rv ke USD 3.80   di UK dan US pula. Maka saya harap anda semua khususnya Tuan Azril Shah Alam janganlah bertanya kepada saya akan satu soalan yang tak ada value itu. Ha ha. Wooo. Jangan mare ya.

Lantas bilakah dinar akan diapungkan? Jika rezki, sesaat pun Allah swt tidak tangguhkan. Amin. Orang Limbang pun sudah tak sabar nak kaya tuu.

TQ Rafie bagi idea baru untuk saya menulis hari ini.