Monday, October 18, 2010

NOVEMBER ATAU FEBRUARI ?

Bunga-bunga harapan menjadi jutawan kembali segar selepas menonton TV1 dalam  rancangan Global@1 pada jam 11 malam tadi. Berpusu-pusu sms masuk ke hp saya memberi maklom ke atas rancangan itu. Ada yang tak sabar menunggu bulan November 2010  atau Februari 2011, dikatakan tarikh dinar akan  diapungkan. Tarikh tersebut lebih kurang sama dengan tarikh jangkaan saya dalam blog ini.

Yang menggerunkan saya ialah nilai apungannya. Jika pada bulan November ini, maka nilai apungan ialah USD 1.49. Jika bulan Februari 2011, nilainya ialah USD 3.80.  Bukan USD 0.30 seperti yang saya ramalkan. Kalau lebih siapa nak marah kan. Ha ha.

Krisis perlantikan PM, merupakan hambatan utama kepada apungan dinar ini. Iraq sudah bersedia membentang Bajet 2011 sebanyak USD 86.4  billion. Tetapi apakah kerajaan sementara yang akan meluluskan Bajet ini? Tak sewajarnya. Maka kes PM Iraq perlu dibereskan sebelum pembentangan Bajet 2011. Setakat ini hanya Bajet Negeri Perak sahaja dibentang dan diluluskan dalam 30 minit sahaja. Wooo. Nasib kaulah Nizar oi...

Nampaknya kesah pembuangan 3 kosong pada Dinar iraq sudah tidak berpanjangan lagi. Ianya tak logik dan merugikan Iraq sendiri. Bukan kaedahnya bagi sebuah negara itu membuang angka kosong kepada matawangnya sebagai salah satu strategi memperkukuhkan ekonomi dan matawangnya.

Dari ulasan TV1 semalam, sesungguhnya Amerika yang memerlukan dinar ini naik kerana untuk membayar kos peperangannya di Iraq. Itulah doa Bush. Pertama kali doa anda sama dengan Bush, dek kerana Dinar. Ha ha ha ha.

Oh ya, saya tak mampu menjawab soalan sms yang memerlukan jawapan yang panjang. Maka talipon saya sahaja. Ha ha. Boleh patah jari menjawab sms macam tu. Takkan nak kaya, kedekut bayar bil talipon. Wooooo.

SELAMAT MENANTI MENJADI JUTAWAN.

Nota: Jualan Dinar dibuka semula sehingga ke satu tarikh yang akan saya nyatakan. Kok ramai yang terkilan nanti. Woooo.